Amikor 2017-ben Bea Johnson, a zero waste életmód legismertebb nagykövete Budapesten tartott előadást, ott ültem a közönség soraiban. Akkor már javában benne voltam az egy évig nem vásárolok ruhát kihívásban, ezért kifejezetten figyeltem az öltözködéssel kapcsolatos tippjeire. Nagyon megmaradt, amikor Bea olyan márkákról mesélt, amelyek élettartam-garanciát vállalnak a termékeikre. De vajon tényleg létezik „örök garancia” az eldobható divat korában?

Korábban írtam arról, mi köze van a ruhaiparnak a hulladékhoz, mennyi ruhaszemét keletkezik évente és mennyire nincs még kiépítve az a rendszer, amely lehetővé teszi a ruhák újrahasznosítását. A ruhaszemét problematikáját megoldaná, ha a gyártók minőségi termékeket állítanának elő, ezeket javítanák, a megkopott alkatrészeiket cserélnék, mi pedig örökkön örökké viselhetnénk őket – gondolhatjuk. Bár ez így elég utópisztikus, részben azért működhet a fenti modell, de a márkák mellett mi is kellünk hozzá.

 

Ár-minőség-dizájn – Melyik a legfontosabb a magyar vásárlónak?

Tavaly fenntartható és etikus szellemiségben dolgozó magyar divatmárkák képviselőinek tartottam előadást. Arról meséltem, mi a legfontosabb szempont egy magyar vásárlónak, ha környezettudatos ruhadarabot vagy kiegészítőt vásárol. A saját Instagram oldalamon folytattam természetesen nem reprezentatív felmérést, amelynek eredményén nem lepődtem meg. A dizájn alulmaradt az árral és a minőséggel szemben, a második legfontosabb szempont az ár lett, a válaszadók többsége viszont a minőséget tartotta kiemelkedően fontosnak.

Valahogy úgy fordítanám le, hogy nem kell, hogy túl különleges vagy furcsa legyen valami, de ha kifizetek érte ennyi pénzt, akkor legalább bírja jó sokáig. Bevallom, sokszor én is így gondolom, amellett, hogy nekem belefér a „furcsaság” is, mert nagyon szeretem a magyar tervezők látásmódját.

Annyiban azért árnyalni szeretném a képet, hogy csúnya terméket csak nagyon kevesen fognak megvásárolni azért, hogy ezzel megmentsék a bolygót. A jó dizájn viszont nemcsak arra való, hogy a szépérzékünket simogassa, hanem ki kell szolgálnia a funkciót is. Egy esőkabátot akkor fogunk szeretni, ha nem ázik át, nem izzadunk bele, nem folyik a nyakunkba az esővíz, tudunk benne mozogni, és még csinosak is vagyunk benne.

Hogy az árra is kitérjek: számtalan szakmai cikkben olvasható az a kutatással is alátámasztott állítás, mely szerint a magyar fogyasztó árérzékeny. Egy 2018-as felmérésből például az derült ki, hogy a magyar fogyasztók mindössze 17%-a képes a jó ár-érték arány mellett olyan szempontokat is figyelembe venni a választásnál, mint a prémium minőség, a magyar eredet vagy a fair trade előállítás. (A kutatás nem ruházati termékekre vonatkozik.) Egy kifejezetten fenntartható divattal kapcsolatos felmérés szerint pedig a magyarok 71%-a hajlandó lenne többet fizetni egy-egy ruhadarabért, ha tudná, hogy az fenntartható körülmények közt készült. De ha össze is spórol annyit, hogy egyszerre adjon ki nagyobb összeget egy ruhadarabra, cipőre vagy táskára, még mindig ott van a kérdés: biztosan sokáig tudja viselni?

 

Örök darabok vs. ruhamárkák élettartam-garanciával

A blogom miatt kapcsolatban vagyok a környezettudatosabb vásárlók igényeivel, akik sokszor örök darabokat keresnek. Azt gondolom, ruhák esetében érdemes elszakadni ettől a misztikus kifejezéstől.

Örök darabon sokszor azt értjük, amikor egy ruhát akár 20, 30 vagy 40 év múlva is viselhetünk, mert nem megy ki a divatból. Ehhez azonban az is kell a jó szabáson és minőségen túl, hogy 20, 30 vagy 40 év múlva is beleférjünk az adott darabba. De az is kellhet, hogy masszívabb, nehezebb alapanyagból készüljön, amelytől pedig igencsak elszoktunk az elmúlt 20-30 évben. És azt se felejtsük el, ha egy ruhadarabot rendszeresen viselünk, az amortizálódni fog. Nincs olyan cipő, amelyiknek ne kopna a talpa akkor, ha járunk benne – márpedig egy cipő jó esetben ezért készül.

Ha nem is örök, de jó minőségű darabok készülhetnek úgy is, hogy a márka örök vagy élettartam-garanciát vállal rájuk.

A Buy Me Once gyűjtőoldal az egész világon felkutatta azokat a márkákat, amelyek örök garanciával rendelkeznek. Ezek viszont az esetek többségében nem rendelkeznek magyarországi, de sokszor európai központtal sem. Így biztosan felmerül, tényleg megéri-e azt az adott terméket egy másik kontinensre szállíttatnod, ott megjavíttatnod, majd hazahozatnod?

Érdemes annak is utánajárni, ez mit is jelent pontosan és milyen feltételekkel tudod igénybe venni. Hozzáteszem, az örök garancia vagy élettartam-garancia jogilag nem létező fogalom. Ez önkéntes vállalás, de jogszabály erre nem kötelezhet.

Az élettartam-garanciát a legtöbb márkánál csak az első tulajdonos kapja meg. A legtöbb esetben kizárólag gyári hibákra vehető igénybe, és nem vonatkozik a normál használatból vagy a nem-rendeltetésszerű használatból eredő hibákra, sérülésekre, károkra. A gyártónak el kell fogadnia a termékhibát gyári hibaként ahhoz, hogy vállalja a javítást, amelyet a normál garancián túl ő maga vállalt a termékre. A javítást általában a saját márkaszervizében végezteti el, ezért is fontos, hogy legyen hazai, de legalábbis európai központjuk, hogy ne kelljen az egész világon átutaztatni a terméket.

 

Márkák élettartam-garanciával

Hosszas kutatás után találtam három olyan márkát, amelyiket akár itthon is meg tudod vásárolni, a termékek pedig örökgaranciásak.

Fabula

„Önmagáért beszél az a manapság szinte egyedülálló tény, hogy a kézzel készített Fabula cipőkre örök garancia érvényes. Mindez hűen tükrözi Fabula László cipői minőségébe vetett bizalmát.” – olvasható a Fabula honlapján. A cipők kézi varrással, egyedi méret és megrendelés alapján készülnek.

Gabor Kiss Handmade

„Sok hazai dizájner márka varratja a termékeit, de én mindent magam készítek és minden termékre örök garanciát vállalok.” – nyilatkozta Kiss Gábor bőrdíszműves egy interjúban. Kínálatában nők és férfiak is találhatnak különböző fazonú táskákat, pénztárcákat, öveket.

Sloggi – EverNew

A sloggi fehérneműmárka EverNew kollekciójának darabjaira jelenleg itthon is vonatkozik az örök garancia. A termékeket a letölthető nyilatkozat alapján a következő okokkal lehet cseréltetni: túl nagy, túl kicsi, nem tetszik a színe, nem tetszik az anyaga, anyag probléma, modell probléma, foszlás, fakulás, hibás derékrész, hibás varrás, nem illeszkedik jól, kényelmetlen, egyéb.

 

A legfontosabb: vigyázz rá!

Az örök garanciával kapcsolatban még egy érdekesség két cipőmárkával kapcsolatban. Az itthon is jól ismert dr. Martens és a kevésbé ismert L. L. Bean megszüntették az élettartam-garanciát – mindkét márka 2018-ban. Az utóbbi cég indoklása az volt, hogy a vásárlók többsége úgy tekintett a lehetőségre, mint egy egész életen át tartó termékcsere programra.

A márka mellett tehát még valami nagyon fontos: a hozzáállásunk. Örök darabok önmagukban nem léteznek. Vannak nagyon magas minőségű termékek akár élettartam-garanciával is, amelyek úgy őrzik meg szépségüket, úgy válnak patinássá, ha maximálisan odafigyelünk a tárolásra, ápolásra vagy tisztításra. Ezzel ugyanis bármilyen darab élettartartamát jelentősen meghosszabbíthatjuk, és így jóval később kerül majd ki a körforgásból.

Mengyán Eszter újságíró, szakterülete a fenntartható divat, tudatos öltözködés, amelyről blogot vezet. A szövegírás mellett jelenleg tudatos ruhatárépítéssel, szín- és stílustanácsadással is foglalkozik. Számára a környezettudatosság nem a végletekről és a lemondásról, hanem az adott élethelyzetre szabott legjobb alternatívákról szól.