Léteznek olyan termékek, amelyeket minden gondolkodás nélkül megveszünk online: könyv, koncertjegy, színházbérlet, élelmiszer. Vannak viszont olyan dolgok, amelyeket szeretünk megtapogatni, felpróbálni, megszagolni, mielőtt megvásároljuk.

Az online vagy fizikai vásárlás között azonban nemcsak ez lehet a döntő – főleg, ha a környezettudatosság is fontos szempont az életünkben. Melyik a környezettudatosabb? Melyik mellett mikor döntsünk? Most többek között erre keressük a választ.

 

Miért beszélünk erről a kérdésről?

„A lokális, fizikai vásárlás környezettudatosabb, nem is értem a felvetést!” – Ha elsőre ez, vagy ehhez hasonló gondolat cikázott át az agyadon, akkor jó helyen jársz és hidd el, nem vagy egyedül. A lokális és fizikai vásárlás során megvan a lehetőség, hogy gyalog, biciklivel, rollerrel vagy tömegközlekedéssel közlekedj az autó helyett. Ráadásul biztosan csak azt veszed le a polcról, amire valójában szükséged van. Emellett oda tudsz figyelni a csomagolás mentességre is.

Ahogy viszont azt már megszokhattad a Körforrás blogját olvasva, a probléma mindig sokkal összetettebb, a válasz pedig sokkal bonyolultabb, mint a feltett kérdés. Semmi sem fekete és fehér, ezért mélyedj el velünk egy kicsit a témában.

 

„Vásárolj helyben” vs. „vásárolj helyit”

A helyben történő vásárlást sokan félreértelmezik, és csak arra figyelnek, hogy a környékükön üzemelő kis boltokat, üzleteket támogassák. Ez egyfelől nagyon jó kezdeményezés, másrészt felmerül a kérdés, vajon honnan származnak a helyi üzletekben árult termékek, mennyit utaztak, milyen csomagolásuk van.
Nem szabad elfeledkezni arról sem, hogy a fizikai üzletek nyitvatartása mennyi plusz energiát jelent, míg a csak raktárral rendelkező üzletek fenntartásának környezeti terhei kisebbek.

A Pittsburgh-i Carnegie Mellon Egyetem tanulmánya szerint a „az e-kereskedelem kevesebb primer energiát használ és kevesebb CO2-kibocsátást eredményez, mint a hagyományos kiskereskedelem. Összességében az e-kereskedelem körülbelül 30%-kal alacsonyabb energiafogyasztással és CO2-kibocsátással rendelkezik, mint a hagyományos kiskereskedelem.

 

Mi a helyzet a csomagolással?

Az online vásárlás kapcsán gyakran merül fel a túl sok csomagolás, és a csomagolóanyag környezeti terhelése, illetve az is, hogy így nem lehet csomagolásmentesen vásárolni – még egy csomagolásmentes üzletből sem.

A Los Angeles Times cikke is az előző bekezdésben említett tanulmányból idéz. A kutatás társszerzőjét, Chris Hendricksont kifejezetten meglepte, milyen kicsi a csomagolás környezeti terhelése, ami azért lehetséges, mert a csomagolóanyagok újrahasznosítási lehetőségei viszont sokkal nagyobbá váltak.

bevásárlás autóval

A tanulmány kimutatta azt is, hogy a csomagolás az online vásárolt termék szén-dioxid kibocsátásának 22%-át teszi ki. Viszont, ha kiskereskedelmi forgalomban vásároljuk meg ugyanazt a terméket, és mi magunk szállítjuk haza, ugyanaz a szám 65%-ra emelkedik. Míg a legtöbben a kartonpapír és a buborékfólia miatt aggódunk, elfelejtjük, hogy autóba ültünk amiatt, hogy bevásároljunk. A fogyasztói áruszállítás láthatatlan költségei jóval magasabbak, mint az újrahasznosítható karton vagy reciklálható műanyagfólia költségei.

De természetesen a válasz még így is nagyon egyszerű, érdemes még részletesebben áttekinteni a dolgot.

 

Az online vagy fizikai vásárlás a környezettudatosabb? – Attól függ…

Sajnos, nincs egyértelmű válasz, hiszen minden függ a lakóhelyed adta lehetőségektől, a vásárlási szokásaidtól, az igényeidtől, a pénztárcádtól… azaz tőled. Csak és kizárólag ezeket megvizsgálva hozhatod meg a lehetőségeidhez képest legkörnyezettudatosabb döntést.

 

Hol élsz?

Ha van a környékeden csomagolásmentes bolt, piac, kiskereskedelmi hálózat, ahol helyi termékeket vásárolhatsz, és eljutsz ezekre a helyekre gyalog, kerékpárral vagy tömegközlekedéssel, akkor valóban környezettudatosabb a helyi vásárlást választanod.

Ha azonban nincs ilyen lehetőség a közeledben, autóba kellene ülnöd ahhoz, hogy bevásárolj, érdemesebb az online kiszállítást választanod, mert ők sokkal jobban odafigyelnek majd a logisztikára.

 

Milyen online vásárlási szokásaid vannak?

Online vásárlás és online vásárlás között is van különbség. A környezeti terhelést csökkenti, és fenntarthatóbb, ha:

  • a rendszeresen fogyasztott termékekből egyszerre nagyobb mennyiséget vásárolsz,
  • a normál kiszállítást választod, nem az expresszt,
  • megfontoltan, átgondoltan és tudatosan döntesz, és nem olyan az attitűddel vásárolsz, hogy ha nem tetszik, bármikor visszaküldheted.

Ha nem ezek jellemzők rád, akkor az online vásárlás nem lesz környezettudatosabb számodra.

 

Hol vásárolsz?

Webshop és webshop között is van különbség, így nem mindegy, milyen szemlélettel találkozol a webshopot üzemeltető cég részéről. A természetes alapanyagból, helyben készült termékek előnyben részesítése mellett fontos, hogy újrahasznosított vagy újrahasznosítható csomagolást válasszanak, és keressenek minél több hulladékmentes megoldást is. (Például a csomagoláshoz használjanak papíralapú ragasztószalagot.)

 

További tippek – Hogyan lehet még fenntarthatóbb az online vásárlás?

  1. Alapíts vásárlói közösséget – Nem kell nagy dologra gondolni, elég a szomszédokkal a közelben lakó barátokkal vagy családtagokkal összeállni, és közösen rendelni. A buktatója, ha a rendeléseket, egyenként szállítod el a közösség tagjainak, ezért érdemes olyanokkal összefogni, akikkel amúgy is találkozol vagy a közeledben élnek.
  2. Jelezd, hogy nem bánod az újrahasznosított csomagolást – Ha van rá lehetőség, jelezd az online vásárlásnál, hogy teljesen megfelel számodra az újrahasznosított csomagolás, nyugodtan oldják meg kevesebb műanyaggal vagy papírral. Természetesen a cég azon fog dolgozni, hogy az áru ne sérüljön, így lehet, hogy nem tudnak teljesen eltekinteni a csomagolásról.
  3. Próbálj meg minél kevesebb helyről beszerezni mindent – A tudatos vásárlás alapja a logisztika és a listaírás. Nemcsak pénzt, hanem rengeteg energiát is spórolhatsz ezzel, és még a bolygóval is jót teszel. Ha tudsz, rendelj meg mindent egy helyről!

 

És te hogyan vásárolsz online?

A legfontosabb azonban, hogy mindig feltedd magadnak a kérdést: biztosan szükséged van az adott termékre? Biztosan nem tudod megoldani vásárlás nélkül (kölcsönkérni, bérelni)? Biztosan nem tudod megvenni másodkézből? Ha csak a vásárlás marad, akkor próbálj tudatosan dönteni.

A tökéletes valószínűleg az lenne, ha a „vásárolj helyben, vásárolj helyit, vásárolj szezonálisan” hármast követnénk, de ehhez komoly logisztikára van szükség. A tervezést és a listaírást pedig nem érdemes megspórolni – nemcsak az online, hanem a fizikai vásárlás esetében sem.

 

Van az online vásárlással kapcsolatban környezettudatos tipped? Oszd meg kommentben, inspirálj az ötleteiddel másokat is!

0 0 votes
Article Rating