Az életmódváltás kezdete komoly kihívást jelenthet, hiszen számtalan új fogalommal, félinformációval vagy greenwashinggal találhatod szembe magad. Ha például környezetvédelmi okokból úgy döntöttél, hogy mellőzöd az állati eredetű termékek használatát a jövőben, fontos tájékozódási pont lesz számodra a következő két szó: cruelty free és vegán. A kettő nem összekeverendő és nem is ugyanazt jelentik.

 

Nem minden cruelty free termék vegán, és fordítva

A legegyszerűbben talán így lehet megfogni a különbséget a két kifejezés között. A cruelty free azt jelenti, hogy nem tesztelték állatokon az adott terméket. A vegán pedig azt jelenti, hogy nem tartalmaz állati eredetű összetevőket az adott termék.

Ezek alapján három nagy csoportba sorolhatók a kozmetikumok és tisztítószerek:

  • cruelty free ÉS vegán – Ebben az esetben a kész terméket és annak összetevőit nem tesztelték állatokon, és a termék nem tartalmaz állati eredetű összetevőket.
  • vegán de nem cruelty free – Ebben az esetben a kész termék nem tartalmaz állati eredetű összetevőt, de az összetevők egy részét tesztelhették állatokon.
  • cruelty free de nem vegán – Ebben az esetben pedig a kész terméket és annak összetevőit nem tesztelték állatokon, de a termék tartalmazhat állati eredetű összetevőket.

 

Ne higgy a szavaknak, inkább járj utána!

Az, hogy egy termék bio vagy natúr, még nem jelenti, hogy vegán vagy cruelty free is egyben. De még az olyan kifejezések vagy márkaüzenetek sem nyújtanak garanciát, mint a „100% vegán” vagy a „vegánok számára alkalmas”. Annak sem szabad egyértelműen hinned, ha egy cég azt állítja, hogy „nem támogatja az állatkísérleteket”. Ezek a szöveges állítások nem tekinthetők 100%-os garanciának.

Ha biztosra szeretnél menni, érdemes rákeresni az adott termékre vagy márkára a következő adatbázisok valamelyikében:

Ezek a listák és adatbázisok akkor is nagyon hasznosak, ha a terméken található ökocímke (lásd a következő bekezdést), ugyanis ezeket sokszor jogtalanul használják.

 

Az eredeti ökocímkék segítenek

A konkrét és alapos utánajárás mellett az ökocímkék sokat segítenek a tájékozódásban. Azt azonban érdemes tudni, hogy a következő logókat kizárólag színükben módosíthatják a cégek. Ha a logó csak hasonlít az eredetire, az a márka, illetve termék onnantól fogva nem megbízható. A következő címkéket érdemes keresni:

 

Nyuszis logók

Állatokon nem tesztelt termékek esetében a “nyuszis plecsnit” keresd. Ez a három hivatalos és megbízható:

  • „Not tested on animals” nyuszi: a Choose Cruelty Free (CCF) non-profit szervezet logója.
  • Két csillagon ugráló nyuszi: a Leaping Bunny (CCIC) logója, létezik mobilapplikációjuk is. Érdemes tudni, hogy a Leaping Bunny logót az a márka is megkaphatja, amelynek az anyacége tesztel állatokon. Tehát a választott márka teljesen állatkísérlet-mentes, de márka tulajdonosa már nem biztos, hogy az.
  • Rózsaszín fülű nyuszi: Beauty Without Bunnies, a PETA logója, szintén létezik mobilaklalmazásuk is. Vannak, akik a PETA szűrőjét jó alapnak tartják, de inkább felveszik a kapcsolatot a listán található márkákkal, mert a PETA adatbázisába kerültek már be olyan márkák, amelyeket Kínában is forgalmaznak (itt kötelező az állatkísérletekkel történő ellenőrzés), illetve eleget tettek a törvény által előírt tesztelésnek.

Vegán logók

A vegán jelöléssel ellátott termékek nem tartalmaznak sem állati-, sem pedig állatokból nyert összetevőket (viszont nem garantált, hogy nem végeznek állatokon végzett kísérleteket, erről külön az ökocímke, vagy az említett adatbázisok segítségével tudsz meggyőződni!). Vegán ökocímkék:

  • Szíves logó: Vegan Action – Certified Vegan – Csak termékeket sorolnak be, gyártókat nem, így ha egy termék megkapja a vegán címkét, nem jelenti, hogy a gyártó összes termékére igaz ugyanez.
  • Virágos logó: The Vegan Society – Szintén csak termékeket minősítenek, gyártókat nem. A minősítéssel rendelkező termékeket 12-24 havonta felülvizsgálják, így ha egyszer valami vegán volt, elképzelhető, hogy valamilyen okból kifolyólag 1-2 év múlva már nem az. Mindig ellenőrizd a logót!

Környezetbarát logók

Az, hogy egy termék környezetbarát-e, már egy harmadik kategóriába tartozik, ez esetben is az ökocímkéket érdemes segítségül hívni (számos egyéb összetevőre is léteznek ökocímkék, pl. biominősítés, fenntartható halászat, energiatakarékosság, méltányos kereskedelem). Környezetbarát terméket jelölő ökocímkékek az EU-ban és Magyarországon:

Hivatalosan nem vegán vagy cruelty free, de mégis az

Itt érdemes megjegyeznünk, hogy attól, hogy egy terméken nem található logó, még lehet vegán vagy cruelty free. A törvényi szabályozás miatt az állatkísérlet-mentesség a hazai termékeknél teljesen biztos (lásd a következő bekezdést). A recept pedig véletlenül is lehet vegán, nem szükséges ehhez tudatosság.

Ahogyan az is elképzelhető, hogy például egy kis hazai márka kifejezetten törekszik vegán termékek előállítására, de a licenszdíjak megvásárlására, a független harmadik fél tesztelésére nincs lehetősége – elsősorban anyagi okokból. Egy kis brand számára a vevők bizalma létkérdés, és minden kérdésedre válaszolni fog a brand tulajdonosa. Azt javasoljuk, beszélgess a hazai termékek készítőivel, mert így tudhatsz meg mindent a termékről.

 

Megoldás, ha magyar terméket vásárolsz?

A kisvállalkozókról már szót ejtettünk, de léteznek magyar cégek is. Elsőre jó megoldásnak tűnik, ha magyar cég termékeit vásárolod, hiszen Magyarországon tilosak az állatokon végzett kísérletek. Ha ezt vesszük alapul, akkor a magyar márkák mindegyike állatkísérlet-mentes.

Az Európai Unió 2013. március 11-én betiltotta a területén árult késztermékek és azok összetevői állatokon való tesztelését. Ha azonban az adott termék az EU-n kívül is megvásárolható, akkor nincs garancia semmire. Kínában például a mai napig kötelező a forgalomba kerülő kozmetikumok állatkísérlettel történő tesztelése.

 

Megoldás, ha magadnak készíted?

Ha úgy döntesz, hogy a hulladékcsökkentés és a nagyobb ellenőrizhetőség miatt magadnak kevered a tisztítószereket és a kozmetikumok egy részét (a napvédő krém házi készítését nem javasoljuk), egyrészt pontosan tudni fogod, mi kerül a termékbe. Ez adhat egyfajta biztonságérzetet, ugyanakkor nehezített pálya az alapanyagok beszerzése szempontjából. Te ugyanis biztosan nem teszteled a kozmetikumaidat és tisztítószereidet állatokon. De vajon igaz-e azokra is, akik a kozmetikumokhoz szükséges alapanyagot előállították? Vásárláskor mindenképp kérdezz rá erre is.

A Hulladékmentes.hu webshopba úgy válogatjuk be a kozmetikumokat és tisztítószereket, hogy a zero waste elvek mellett lehetőleg minél több környezetvédelmi feltétel teljesüljön. Így találsz nálunk állatokon nem tesztelt, vegán és a környezetre káros összetevőket nem tartalmazó kozmetikumokat és tisztítószereket is.

És legyen az cruelty-free, vegán vagy környezetbarát termék, amennyire csak lehetséges, ügyelünk arra is, hogy az összetevők között ne szerepeljen pálmaolaj vagy olyan összetevő, aminek az előállításához pálmaolajat használtak.

 

Tanulj velünk, hozz még tudatosabb döntéseket egyszerűen!

A Hulladékmentes online tanfolyamon sok ehhez hasonló témát is érintünk részletesen amellett, hogy végig a hulladékcsökkentésre fókuszálunk mind elméleti, mind gyakorlati szinten. Ha szeretnél minél teljesebb képet kapni a hétköznapi környezettudatosságról és tudatos vásárlóként körültekintő döntéseket hozni, jelentkezz a következő Hulladékmentes online tanfolyamra.

 

 

0 0 votes
Article Rating